KBC heeft het voor mij, of toch niet zo?

KBC Bank en Verzekeringen heeft er bijna een patent op, de reclamefilmpjes waarin ze ons doen geloven dat ze er zijn om onze dromen waar te maken. Mooie, aantrekkelijke filmpjes zijn het, waar we ons graag in herkennen. Bij het laatste filmpje viel het me toch op dat het vooral mannen waren die hun dromen waarmaakten. Of was mijn feministische bias aan het werk? Ik keek het even na op Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=899KOH-2qPU

Een jongetje treuzelt wat aan de rand van het zwembad. Een koppel op pensioen racet met een motorboot op de kanalen, de man achter het stuur, de vrouw de haren in de wind. Twee brouwers proeven van hun verse bier. Een fietser sukkelt de kasseien op, maar de berg wordt hem te machtig en hij moet te voet verder. Een tuinbouwer raakt de scherven bij elkaar van zijn kapotte serre. Een vrouw op kantoor pakt haar boeltje in, maar ze krijgt niet de bons, wel een promotie met nieuw kantoor. Twee jonge kerels gaan uit de bol op de modderige festivalweide. Een architect werkt aan zijn maquette. Vader en zoon kijken trots naar de op rolletjes lopende productie van hun familiebedrijf. Drie technici maken zich klaar om in windmolens te klimmen, drie mannen. Een man duikt het zwembad in van de hoogste springplank: de cirkel is rond, het treuzelende jongetje is man geworden. “KBC, wij gaan met u mee.” Tja, toch niet met iedereen in gelijke mate: ik telde 17 personages, waarvan 2 vrouwen; 11 hoofdrollen waarvan 1 voor een vrouw.
De -waarschijnlijk ongewilde – boodschap die de KBC ons meegeeft in dit filmpje, is dat het toch vooral mannendromen zijn die meetellen en gefinancierd worden. Laat ons niet discussiëren over de realiteit – vrouwen staan vandaag, hier en nu voor meer in dan 1/11de van de economie – reclame moet niet representatief zijn, ze verkoopt producten. Maar hoe bewust is de KBC van de boodschap in het filmpje? Staat het misschien in verhouding tot de m/v verhouding in hun kredietverlening? Vertegenwoordigen vrouwen maar 1/11de van de kredietportefeuille? Interessant, misschien moet de KBC daar maar eens iets aan doen en duidelijk maken aan het vrouwelijk ondernemerschap dat de KBC ook met hen meegaat.

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.